Do zakresu działania Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami należy:
I. W zakresie geodezji:
1. Prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjno – kartograficznego.
2. Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków.
3. Prowadzenie rejestru cen wartości nieruchomości.
4. Prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
5. Prowadzanie ewidencji sieci uzbrojenia terenu.
6. Uzgadnianie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
7. Zakładanie osnów szczegółowych.
8. Zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej.
9. Przeprowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości.
10. Ochrona znaków geodezyjnych.
11. Prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie.
II. Gospodarka mieniem powiatu:
1.Nabywanie i prowadzenie spraw z zakresu nieruchomości powiatowych.
2. Przygotowywanie dokumentacji oraz składanie wniosków do wojewody o nabycie mienia przez powiat.
3. Najem, dzierżawa, sprzedaż, zamiana nieruchomości powiatowych.
4. Przygotowywanie spraw z zakresu gospodarowania mieniem powiatowym na zarząd.
5. Oddawanie w trwały zarząd nieruchomości jednostkom organizacyjnym powiatu.
6. Organizacja przetargów na sprzedaż nieruchomości powiatowych.
7. Regulacja stanów prawnych dróg powiatowych.
III. Gospodarka nieruchomościami Skarbu Państwa:
1. Sprzedaż, zamiana, oddawanie w najem bądź dzierżawę nieruchomości SP.
2. Oddawanie w wieczyste użytkowanie i trwały zarząd nieruchomości SP.
3. Aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości SP.
4. Wywłaszczenie nieruchomości na cele publiczne.
5. Zwroty wywłaszczonych nieruchomości.
6. Podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym o własność lub inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz o wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej.
7. Odszkodowania za grunt przejęty na SP lub na rzecz jednostki samorządu terytorialnego pod drogi w wyniku podziału nieruchomości.
8. Składanie wniosków o wpis do KW prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej.
9. Wydawanie decyzji przekształcających prawo wieczystego użytkowania w prawo własności.
10. Zgody na zrzeczenie się przez właściciela własności nieruchomości.
11.Udział w postępowaniach sądowych dotyczących praw do nieruchomości.
12. Zagospodarowanie wspólnot gruntowych.
13. Ustalenie gruntów należących do wspólnot gruntowych, wykaz osób posiadających udział we wspólnocie.
14. Ochrona gruntów rolnych.
15. Wydawanie decyzji zezwalających na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej.
16. Wydawanie decyzji w sprawie rekultywacji gruntów.