Uchwała Nr XX/134/2004
Rady Powiatu w Wyszkowie z dnia 15 września 2004 r.
w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania
Na podstawie art. 12 pkt. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym / tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142 poz.1592 z późn. zm./ w związku z art. 118 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych / tekst jednolity z 2003 r. Dz. U. Nr 15 poz. 148 z późn. zm./ uchwala się , co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
Z budżetu powiatu mogą być udzielane dotacje podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku na cele publiczne związane z realizacją zadań powiatu, zwane dalej podmiotami, na zadania inne niż wynikające z ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96 poz. 873 z późn. zm.).
§ 2
Katalog zadań, co do których można ubiegać się o dotację w danym roku budżetowym określa Zarząd Powiatu Wyszkowskiego zwany dalej Zarządem.
§ 3
O udzielenie dotacji mogą ubiegać się pomioty nie zaliczane do sektora finansów publicznych, a w szczególności:
osoby fizyczne,
osoby prawne,
jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
§ 4
Postępowanie o udzielenie dotacji prowadzone jest w trybie jawnego wyboru najkorzystniejszej oferty w oparciu o następujące zasady:
powszechności
jawności,
pisemności.
Rozdział 2
Postępowanie o udzielenie dotacji
§ 5
Podmiot wnioskujący o przyznanie dotacji na realizację zadania powinien przedstawić pisemną ofertę wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantujący wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy.
§ 6
Ofertę na realizację zadania publicznego składa osoba/organ uprawniony do reprezentowania podmiotu i bieżącego kierowania jego działalnością.
§ 7
Podmiot ubiegający się o dotację składa ofertę realizacji zadania publicznego zwaną dalej ofertą do Zarządu.
Oferta powinna zawierać:
szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego proponowanego do realizacji;
termin i miejsce realizacji zadania publicznego;
kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego;
informację o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie;
informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych zapewniających wykonanie zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania z innych źródeł;
deklarację o zamiarze odpłatnego lub nieodpłatnego wykonania zadania.
Do oferty należy dołączyć:
poświadczone dokumenty o statusie podmiotu ubiegającego się o dotację;
oświadczenie o nie prowadzeniu działalności w celu osiągnięcia zysku.
Wzór oferty realizacji zadania publicznego stanowi załącznik Nr 1.
§ 8
Oferty wraz z załącznikami należy składać w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy; w zamkniętych kopertach na adres: Zarząd Powiatu Wyszkowskiego, ul. Aleja Róż 2; 07-200 Wyszków; z określeniem podmiotu ubiegającego się o dotację, nazwy zadania oraz dopiskiem Dotacja.
W roku 2004 oferty na realizację zadania publicznego na rok 2005 mogą być składane do dnia 15 października 2004 r.
§ 9
W szczególnie uzasadnionych przypadkach oferty mogą zostać rozpatrzone w trakcie roku budżetowego.
§ 10
W celu przeprowadzenia postępowania o udzielenie dotacji Zarząd powołuje komisję, zwana dalej Komisją i uchwala tryb jej pracy.
§ 11
Komisja dokonuje publicznego otwarcia ofert w terminie 7 dni od upływu terminu do składania ofert.
Przy otwarciu ofert mogą być obecne wszystkie zainteresowane podmioty.
Komisja wobec wszystkich obecnych odczytuje informacje dotyczące nazw podmiotów i ich adresów, nazwy zadania i ceny oferty.
§ 12
Oferty niekompletne w rozumieniu § 7 nie będą rozpatrywane do czasu ich uzupełnienia w określonym przez Komisję terminie.
W przypadku wątpliwości co do treści złożonych dokumentów Komisja może wezwać podmiot do złożenia dodatkowych wyjaśnień (dokumentów).
Nie wywiązanie się z obowiązków wynikających z pkt 1 i 2 bądź złożenie oferty sprzecznej z niniejszą uchwałą, przepisami prawa lub z innych przyczyn niedopuszczalnej, spowoduje jej nie rozpatrzenie.
§ 13
Komisja dokonuje wnikliwej analizy złożonych ofert pod względem formalnym oraz zgodności z postanowieniami niniejszej uchwały i obowiązujących przepisów.
Komisja z przeprowadzonych czynności sporządza protokół zawierający:
opis czynności dokonywanych przez Komisją;
wykaz podmiotów, które złożyły najkorzystniejsze wnioski wraz z uzasadnieniem ich wskazania;
wykaz wniosków nie rozpatrzonych oraz podstawy ich nie rozpatrzenia.
Komisja dla każdego zadania wskazuje najkorzystniejszą - w rozumieniu ustawy prawo zamówień publicznych – ofertę.
§ 14
Komisja złożone oferty oraz protokół, o którym mowa w § 13, przedkłada Zarządowi.
Przewodniczący Komisji udziela Zarządowi wszelkich wyjaśnień, związanych z przeprowadzonymi czynnościami.
§ 15
Zarząd pełni funkcje nadzorczo – kontrolne wobec Komisji oraz zatwierdza sporządzony przez Komisję protokół.
W przypadku stwierdzenia uchybień w pracy komisji lub nieprawidłowości w dokumentacji, Zarząd odpowiednio nakazuje powtórzenie czynności lub uzupełnienie dokumentów.
Zarząd w formie pisemnej przesyła podmiotom biorącym udział w postępowaniu informację o wyniku postępowania, a do ofert nierozpatrzonych podaje uzasadnienie.
§ 16
Dotacji udziela Rada Powiatu Wyszkowskiego w uchwale budżetowej.
§ 17
Zarząd podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty informację o zadaniach i podmiotach, którym udzielono dotacji.
§ 18
Uruchomienie dotacji następuje na podstawie pisemnej umowy zawartej przez Zarząd z podmiotem, któremu udzielono dotacji.
Umowa o powierzenie zadania publicznego może być zawarta na czas realizacji zadania lub na czas określony, nie dłuższy niż 3 lata.
§ 19
1. Umowa o udzielenie dotacji powinna zawierać:
szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania,
wielkość dotacji i warunki jej płatności,
tryb kontroli wykorzystania dotacji i wykonania zadania,
sposób i termin rozliczenia udzielonej dotacji oraz zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji lub jej całości w przypadku niezgodnego z celem jej wykorzystania.
Wszelkie postanowienia umowy o której mowa w § 18 ust. 1 sprzeczne z postanowieniami niniejszej uchwały są nieważne.
Wzór umowy o udzielenie dotacji stanowi załącznik Nr 2.
Rozdział 3
Rozliczenie dotacji
§ 20
Dotacja rozliczona zostanie po zakończeniu zadania jednak nie później niż do 31 grudnia roku, w którym jest udzielona, a w przypadku zadań wieloletnich po upływie okresu na jaki umowa została podpisana jednak nie później niż do końca roku po zakończeniu umowy.
§ 21
Do rozliczenia dotacji podmiot któremu udzielono dotacji obowiązany jest przedłożyć:
sprawozdanie finansowe wraz z:
dokumentami potwierdzającymi poniesienie całości wydatków związanych z realizacją zadania (kserokopie faktur wraz z oryginałami do wglądu oraz dowody stwierdzające dokonanie zapłaty);
oświadczenie dotowanego, że tymi fakturami nie były i nie będą rozliczane inne źródła finansowania.
sprawozdanie merytoryczne ze specyfikacją wykonania poszczególnych punktów umowy w tym:
a) krótki opis zadania;
b) ocenę osiągniętych efektów, w tym liczbę osób korzystających bezpośrednio lub
pośrednio z dotacji;
c) problemy utrudniające realizację zadania.
W rozliczeniu będą uwzględnione jedynie wydatki uzasadnione, tj. bez pozycji VAT naliczony, jeżeli ten podatek nie jest kosztem u dotowanego oraz bez opłat z tytułu kar i odsetek za zwłokę.
§ 22
Dokumenty rozliczeniowe składane są w terminie 30 dni po wykonaniu zadania lub części zadania zgodnie z warunkami zawartej umowy.
§ 23
W przypadku stwierdzenia wydatkowania przez Dotowanego środków w sposób niezgodny z przeznaczeniem określonym w umowie lub w przypadku braku rozliczenia przekazanych środków w określonym umową terminie, Powiatowi przysługuje zwrot środków wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych licząc od dnia przekazania środków.
§ 24
W przypadku pobrania dotacji w nadmiernej wysokości, zwrotowi do budżetu powiatu podlega ta część dotacji, która została nadmiernie pobrana.
§ 25
Wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo do ubiegania się o przyznanie dotacji przez kolejne 3 lata licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji.
Rozdział 4
Kontrola wykonania zleconego zadania
§ 26
Kontrola wykonywania zleconego zadania może być wykonana w ramach stanowiska do spraw kontroli finansowej na podstawie kryteriów: legalności, celowości, rzetelności i gospodarności.
Osoba kontrolująca po zakończeniu zadania, na które udzielono dotacji może przeprowadzić postępowanie kontrolne i dokonać oceny jego realizacji.
§ 27
Podmiot otrzymujący dotację prowadzi dokumentację i ewidencję zgodnie z obowiązującymi przepisami w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym.
Dowody dotyczące poniesionych kosztów związane z realizacją dotowanego zadania pozostają w aktach podmiotu otrzymującego dotację.
§ 28
Osoba kontrolująca ma prawo:
występować do pracowników kontrolowanych podmiotów o udzielenie ustnych i pisemnych wyjaśnień.
wglądu do ewidencji, sprawozdań oraz wszelkich innych akt i dokumentów dotyczących realizowanego zadania, a w szczególności dokumentów, o których mowa w § 27 pkt.1.
przeprowadzania oględzin przebiegu określonych czynności, w trakcie ich wykonywania i po ich zakończeniu.
§ 29
Kontrolę przeprowadza się w siedzibie i przy udziale przedstawiciela podmiotu któremu udzielono dotacji.
§ 30
Z dokonanych działań kontrolnych osoba kontrolująca sporządza sprawozdanie w którym wskazuje przeprowadzone czynności oraz stwierdzone nieprawidłowości.
Sprawozdanie sporządza się w dwóch egzemplarzach, które otrzymują: kontrolowany podmiot i Zarząd Powiatu.
§ 31
Jeżeli ujawnione w trakcie kontroli nieprawidłowości nie dadzą się usunąć, Zarząd rozstrzyga czy stwierdzone uchybienia uniemożliwiają rozliczenie dotacji w całości lub części.
Rozdział 5
Postanowienia końcowe
§ 32
Traci moc Uchwała Nr XI/68/2003 Rady Powiatu w Wyszkowie z dnia 29 września 2003 r. w sprawie określenia trybu postępowania o udzielenie dotacji podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczenia oraz sposobu kontroli wykonania zleconego zadania.
Wnioski złożone przed wejściem w życie niniejszej uchwały na podstawie uchwały o której mowa w pkt. 1 zostaną rozpatrzone na zasadzie i w trybie określonym w niniejszej uchwale.
§ 33
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 34
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.