Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej przy pomocy Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej wykonuje zadania i kompetencje Państwowej Straży Pożarnej na obszarze powiatu wyszkowskiego a zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tekst jednolity Dz. U. Nr 147 poz. 1230 z 2002r.), w szczególności:
- Jest organem właściwym w postępowaniu administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Państwowej Straży Pożarnej, jeżeli ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
- W razie stwierdzenia naruszenia przepisów przeciwpożarowych, uprawniony jest w drodze decyzji administracyjnej do: nakazania usunięcia stwierdzonych uchybień w ustalonym terminie,
wstrzymania robót (prac), zakazania użytkowania maszyn, urządzeń lub środków transportowych oraz eksploatacji pomieszczeń, obiektów lub ich części, jeżeli stwierdzone uchybienia mogą powodować zagrożenie życia ludzi lub bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru,
- Przynajmniej raz w roku lub na każde polecenie starosty, składa informację o stanie bezpieczeństwa ochrony przeciwpożarowej oraz zagrożeniach pożarowych powiatu,
- Wykonuje polecenia otrzymane od przewodniczącego zarządu gminy lub powiatu w zakresie właściwości Państwowej Straży Pożarnej, zmierzające do usunięcia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa wspólnoty samorządowej,
- Informuje niezwłocznie Komendanta Wojewódzkiego PSP, jeżeli nie jest w stanie wykonać polecenia, które otrzymał od przewodniczącego zarządu gminy lub powiatu,
- Współpracuje z radą powiatu w zakresie uchwalania budżetu powiatu,
- Współpracuje z zarządem powiatu w zakresie wykonania budżetu powiatu, przedkłada staroście do zatwierdzenia programy działania komendy powiatowej,
- Przedstawia radzie powiatu wnioski w sprawie stanowienia aktów prawa miejscowego, zajmuje stanowisko w sprawie przekazania do użytku obiektów budowlanych,
- Uzgadnia plany operacyjno - ratownicze działań podejmowanych na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń na terenie jednostek organizacyjnych, eksploatujących instalacje mogące spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska, przeprowadza kontrole na zlecenie starosty,
- Uzgadnia określone przez organizatora imprezy masowej, szczegółowe zasady postępowania w przypadku powstania pożaru lub innego miejscowego zagrożenia w obiekcie, w którym planuje się przeprowadzenie imprezy,
- Opiniuje wniosek organizatora imprezy masowej o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej.
Zakres działania i kompetencje
Do zadań Komendanta Powiatowego należy:
1. Realizacja zadań wynikająca z:
a) ustaw o Państwowej Straży Pożarnej i ochronie przeciwpożarowej,
- kierowanie Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej,
- organizowanie jednostek ratowniczo-gaśniczych,
- organizowanie na obszarze powiatów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
- dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatów poprzez swoje stanowisko kierowania,
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej,
- współdziałanie z komendantem gminnym ochrony przeciwpożarowej, jeżeli komendant taki jest zatrudniony w gminie,
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,
- opracowanie planów ratowniczych na obszarze powiatów,
- nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- wykonywanie zadań z zakresu ratownictwa,
- wstępne ustalanie przyczyny oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia,
- organizowanie szkolenia i doskonalenia pożarniczego,
- szkolenia członków ochotniczych straży pożarnych,
- współdziałanie z zarządem powiatowym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczpospolitej Polskiej.
b) statutów Urzędu Miasta Wyszków i starostwa powiatowego,
c) innych ustaw i przepisów szczegółowych,
2. Wykonywanie zadań członka Zespołu Reagowania Kryzysowego,
3. Współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami,
organizacjami społecznymi i jednostkami ochrony przeciwpożarowej,
4. Przedkładanie projektu budżetu komendy powiatowej do projektu
planu budżetu powiatu.
Zastrzega się do podpisu i aprobaty komendanta dokumentację:
1. Dotyczącą zobowiązań majątkowych i finansowych,
2. Kierowaną do Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej woj. mazowieckiego, organów miasta i powiatu, jednostek organizacyjnych miasta i powiatu, powiatowej administracji zespolonej, prokuratury, sądów, kierownictw związków zawodowych i organizacji społecznych szczebla miejskiego, powiatowego i wojewódzkiego,
3. Decyzje, rozkazy, plany pracy i kontroli, delegacje służbowe oraz inne dokumenty koordynujące działania organów służb administracji zespolonej w zakresie ochrony przeciwpożarowej szczebla miejskiego i powiatowego,
Zastrzega się do podpisu i aprobaty zastępcy komendanta dokumentację z zakresu:
1. Działania nadzorowanych komórek organizacyjnych, z wyjątkiem wymienionych w ust. 2.
2. Dokumentacja przedstawiona do podpisu komendantowi powinna być uprzednio parafowana przez zastępcę komendanta, jeśli została przygotowana przez wydział operacyjno - szkoleniowy, w tym miejskie stanowisko kierowania i stanowisko ds. obronnych, wydział kontrolno - rozpoznawczy oraz jednostki ratowniczo - gaśnicze.
Dokumenty przygotowane przez komórki organizacyjne podległe bezpośrednio komendantowi parafuje kierujący tą komórką.
Dokumentację, z której mogą wynikać zobowiązania finansowe i majątkowe komendy, podpisuje komendant oraz główny księgowy.
Do zadań kierującego komórką organizacyjną należy w szczególności:
1. Sprawowanie nadzoru nad merytorycznym i formalnym działaniem komórki organizacyjnej;
2. Podpisywanie pism w zakresie działania komórki organizacyjnej, nie zastrzeżonych do podpisu przez komendanta lub zastępcę;
3. Organizowanie odpraw służbowych, instruktaży, szkoleń doskonalących w zakresie merytorycznego działania komórki organizacyjnej;
4. Nadzór nad realizacją planów pracy oraz dyscypliną służby i pracy;
5. Wnioskowanie w sprawach wynikających ze stosunku służby i pracy podległych strażaków i pracowników cywilnych;
6. Określenie szczegółowych zakresów czynności poszczególnych stanowisk pracy;
7. Zapewnienie stosowania instrukcji kancelaryjnej;
8. Wydawanie poleceń służbowych w sprawach objętych zakresem działania komórki organizacyjnej;
9. Zapewnienie właściwych organizacyjno - technicznych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy podległego personelu oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie.
Zadania wspólne komórek organizacyjnych oraz koordynacja i współdziałanie:
1. Komórki organizacyjne mają obowiązek współdziałania i współpracy między sobą, a także z jednostkami administracji publicznej wykonującymi zadania na rzecz ochrony przeciwpożarowej;
2. Komórki organizacyjne realizują zadania wspólne, a w szczególności w zakresie:
- podejmowania działań związanych z inicjowaniem i opiniowaniem aktów prawa miejscowego oraz wdrażania postępu w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej,
- sporządzania planów pracy, analiz, ocen oraz sprawozdań z zakresu realizowanych zadań,
- współdziałania z ogniwami Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, stowarzyszeniami, branżowymi związkami zawodowymi działającymi w komendzie oraz innymi organami i jednostkami organizacyjnymi,
3. Załatwianie skarg i wniosków oraz odwołań wnoszonych przez obywateli, instytucje i organy władzy;
4. Realizowanie zaleceń pokontrolnych;
5. Realizowanie zadań z zakresu spraw obronnych i przestrzegania zasad ochrony tajemnicy państwowej i służbowej;
6. Współdziałanie z komendantami gminnymi ochrony przeciwpożarowej;
7. Prowadzenie doradztwa technicznego w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
8. Prowadzenie kontroli wewnętrznej;
9. Realizowanie zadań związanych z pełnieniem przez komendanta funkcji członka Zespołu Reagowania Kryzysowego.