Do zakresu działania Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich należy:
I. W zakresie spraw organizacyjnych.
1. Zapewnienie właściwej organizacji pracy i sprawnego funkcjonowania Starostwa.
2. Organizacja obiegu dokumentów.
3. Organizacyjne zabezpieczenie obsługi interesantów w Starostwie oraz załatwianie skarg i wniosków.
4. Organizowanie kontaktów Starosty z organami administracji publicznej, kierownikami jednostek organizacyjnych oraz kierownikami powiatowych służb, inspekcji i straży.
5. Przygotowywanie projektów uchwał kierowanych pod obrady Rady, uchwał Zarządu i zarządzeń Starosty w sprawach związanych z organizacją i funkcjonowaniem Starostwa.
6. Prowadzenie rejestrów:
1) aktów prawnych Rady,
2) aktów prawnych Zarządu,
3) zarządzeń Starosty,
4) skarg i wniosków,
5) rejestru pieczęci.
7. Sporządzanie informacji, ocen i analiz dotyczących Wydziału.
II. W zakresie funkcjonowania biura rady.
1. Obsługa organizacyjno – techniczna pracy radnych:
a) dokumentowanie Sesji Rady,
b) sporządzanie protokołów z posiedzeń Komisji.
2. Prawidłowe i terminowe przygotowywanie materiałów na Sesję Rady, posiedzenia Komisji i dostarczanie ich radnym.
3. Prowadzenie ewidencji wniosków i ustaleń Komisji oraz przekazywanie ich Zarządowi do realizacji.
4. Prowadzenie ewidencji interpelacji i wniosków radnych oraz czuwanie nad ich realizacją.
5. Terminowe przesyłanie uchwał Rady Wojewodzie Mazowieckiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
III. W zakresie obsługi Zarządu.
1. Protokołowanie posiedzeń Zarz[brak1] ądu.
2. Prowadzenie rejestru uchwał Zarządu.
3. Sporządzanie wyciągów z ustaleń i wniosków Zarządu. Przekazywanie ich do wykonania merytorycznym Wydziałom.
IV. W zakresie spraw kadrowych.
1. Prowadzenie spraw kadrowych i osobowych pracowników Starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu.
2. Gospodarowanie etatami i funduszem wynagrodzeń.
3. Opracowywanie projektów regulaminu pracy, i zarządzeń dotyczących dyscypliny pracy.
4. Prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem dyscypliny pracy.
5. Prowadzenie i załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników Starostwa.
6. Prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem pracowników.
7. Prowadzenie spraw związanych z funduszem świadczeń socjalnych.
V. W zakresie obsługi kancelaryjnej.
1. Prowadzenie kancelarii Starostwa.
2. Prowadzenie rejestru wpływu korespondencji.
3. Przekazywanie korespondencji do Wydziałów.
4. Prowadzenie spraw związanych z wysyłaniem korespondencji.
5. Czuwanie nad sprawnym obiegiem dokumentów i korespondencji.
VI. W zakresie biuletynu informacji publicznych.
Prowadzenie biuletynu informacji publicznej.
VII. W zakresie informatyki.
1. Opracowanie koncepcji komputeryzacji Starostwa, organizacja i wprowadzenie nowych rozwiązań z zastosowaniem informatyki.
2. Opiniowanie doboru sprzętu komputerowego i oprogramowania w zakresie jego zsynchronizowania ze sprzętem i oprogramowaniem z innymi organami.
3. Współpraca z samorządem województwa w zakresie organizacji i wdrażania informatyki.
4. Sprawowanie nadzoru nad użytkowaniem i konserwacją sprzętu komputerowego, udzielanie fachowej pomocy i doradztwa w tym zakresie na rzecz Wydziałów.
5. Organizacja zabezpieczenia i ochrony danych przed zniszczeniem i ingerencją osób nieuprawnionych.
VIII. W zakresie spraw administracyjnych i gospodarczych.
1. Gospodarka zasobami lokalowymi Starostwa.
2. ospodarka transportem.
3. Gospodarowanie środkami trwałymi i wyposażeniem.
4. Zaopatrzenie w sprzęt, wyposażenie i materiały biurowe.
5. Realizacja zadań dotyczących spraw ppoż., i bhp.
6. Przechowywanie rzeczy znalezionych, poszukiwanie ich właścicieli, przekazywanie na własność Skarbu Państwa nieodebranych depozytów i rzeczy znalezionych.
IX. W zakresie spraw obywatelskich.
1. Organizacja poboru na terenie powiatu.
2. Przyjmowanie wniosków paszportowych i wydawanie paszportów.
3. Wydawanie decyzji dotyczącej zmiany imion i nazwisk.
4. Ustalenie w razie wątpliwości pisowni lub brzmienia imienia i nazwiska,
5. Wydawanie decyzji w sprawie dostosowania pisowni imion i nazwisk do zasad pisowni polskiej,
6. Wydawanie i cofanie zezwoleń na przeprowadzenie zbiórki publicznej jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę.
7. Kontrola przeprowadzania zbiórek publicznych.
X. W zakresie obsługi sekretariatu.
1. Prowadzenie sekretariatu Starosty i Wicestarosty.
2. Organizowanie przyjęć interesantów przez Starostę i Wicestarostę.