Powiat wyszkowski
      
Statystyki
Rejestr zmian
Mapa strony
Instrukcja biuletynu
Pliki do pobrania
  
 STAROSTWO POWIATOWE
DANE PODSTAWOWE
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
ZAKRES KOMPETENCJI
 PRAWO LOKALNE
STATUT
REGULAMIN
    REGULAMIN
    ARCHIWUM
BUDŻET POWIATU WYSZKOWSKIEGO
MIENIE POWIATU
OPINIE RIO
UCHWAŁY RADY POWIATU
UCHWAŁY ZARZĄDU POWIATU
ZARZĄDZENIA STAROSTY POWIATU
KONTROLE
AKTY PRAWNE
AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
 INFORMACJE
OBSŁUGA OSÓB SŁABOSŁYSZĄCYCH I GŁUCHONIEMYCH W STAROSTWIE POWIATOWYM W WYSZKOWIE.
OBWIESZCZENIA
OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE
INFORMACJE STAROSTY WYSZKOWSKIEGO
INFORMACJA O TERMINACH PRZYJĘĆ INTERESANTÓW W SPRAWACH SKARG I WNIOSKÓW
OGŁOSZENIA
NABORY
OGŁOSZENIA O KONKURSIE NA STANOWISKA DYREKTORÓW
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE
Publicznie dostępny wykaz danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa.
o środowisku i jego ochronie
Publicznie dostępny wykaz danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie w Wydziale Architektoniczno - Budowlanym
 PRZETARGI I ZAPYTANIA OFERTOWE
PRZETARGI
ZAPYTANIA OFERTOWE PONIŻEJ 14 TYS. EURO NETTO.
 WZORY DOKUMENTÓW
WYDZIAŁ GEODEZJI I GOSPODARKI NIERUCHOMOŚCIAMI
WYDZIAŁ KOMUNIKACJI
WYDZIAŁ INWESTYCJI I DRÓG PUBLICZNYCH
WYDZIAŁ ARCHITEKTONICZNO - BUDOWLANY
WYDZIAŁ OCHRONY ŚRODOWISKA I ROLNICTWA
POWIATOWY ZESPÓŁ DO SPRAW ORZEKANIA O NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
 Urzędy Centralne
Spis adresów
 Instrukcja obsługi biuletynu
WYSZUKIWARKA
WERSJE DO WYDRUKU
REJESTR ZMIAN
NAWIGACJA
 REDAKCJA BIULETYNU
SKŁAD OSOBOWY
 WYBORY SAMORZĄDOWE
WYBORY SAMORZĄDOWE 2006
WYBORY SAMORZĄDOWE 2010
 Sprawy do załatwienia
 Podział administracyjny kraju
 Urzędy skarbowe w Polsce
A A A


PRAWO LOKALNE > REGULAMIN

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
STAROSTWA POWIATOWEGO W WYSZKOWIE

D Z I A Ł I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział I
Zakres regulaminu

§ 1

Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Wyszkowie zwany dalej Regulaminem określa:
organizację i zasady funkcjonowania,
strukturę organizacyjną,
zasady działania Wydziałów i równorzędnych komórek organizacyjnych.

Rozdział II
Podstawy działania

§ 2

Starostwo Powiatowe działa na podstawie:
ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa (Dz. U. Nr 96, poz. 603),
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 1998 r. w sprawie utworzenia powiatów (Dz. U. Nr 91, poz. 578),
ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.),
ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz. U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm.),
ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 672 z późn. zm.),
Statutu Powiatu Wyszkowskiego,
niniejszego Regulaminu.

Rozdział III
Słownik terminów

§ 3

Ilekroć w Regulaminie Organizacyjnym jest mowa o:
Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu w Wyszkowie,
Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Wyszkowie,
Starostwie – należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Wyszkowie,
Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Powiatu Wyszkowskiego,
Wicestaroście – należy przez to rozumieć Wicestarostę Powiatu Wyszkowskiego,
Sekretarzu - należy przez to rozumieć Sekretarza Powiatu Wyszkowskiego,
Skarbniku - należy przez to rozumieć Skarbnika Powiatu Wyszkowskiego,
Naczelnikach - należy przez to rozumieć Naczelników Wydziałów Starostwa Powiatowego w Wyszkowie,
Wydziałach - należy przez to rozumieć Wydziały Starostwa Powiatowego w Wyszkowie.
Równorzędnych komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć samodzielne stanowiska pracy,
Systemie Zarządzania Jakością – System Zarządzania Jakością zgodny z normą PN – EN ISO 9001:2001 zawarty w Księdze Jakości oraz procedurach Systemu Zarządzania Jakością.

§ 4

Starostwo jest powiatową samorządową jednostką organizacyjną, działającą w formie jednostki budżetowej.

§ 5

Siedzibą Starostwa jest miasto Wyszków.

§ 6

W Starostwie obowiązuje sposób postępowania zgodny z dokumentacją Systemu Zarządzania Jakością.

 

D Z I A Ł II

ORGANIZACJA STAROSTWA

Rozdział I

Kierownictwo Starostwa

§ 7

Starostwem kieruje Starosta przy pomocy Wicestarosty, Sekretarza, Skarbnika, Naczelników i równorzędnych komórek organizacyjnych.

§ 8

Do zadań i kompetencji Starosty jako kierownika Starostwa należy, w szczególności:

reprezentowanie Powiatu na zewnątrz,

wykonywanie funkcji pracodawcy w stosunku do pracowników Starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu,

wykonywanie uprawnień zwierzchnika powiatowych służb, inspekcji i straży w trybie art. 35 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym,

wydawanie aktów kierowania wewnętrznego w formie zarządzeń, pism i poleceń służbowych,

kierowanie bieżącymi sprawami Starostwa,

wydawanie decyzji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, chyba, że przepisy szczególne przewidują wydawanie decyzji przez Zarząd,

upoważnianie pracowników Starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do wydawania w jego imieniu decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej należących do właściwości powiatu,

wnioskowanie do Rady o powołanie i odwołanie Sekretarza i Skarbnika,

podejmowanie niezbędnych czynności należących do właściwości Zarządu w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z zagrożeniem interesu publicznego, zagrażających bezpośrednio zdrowiu i życiu oraz sprawach mogących spowodować znaczne straty materialne, z wyjątkiem wydawania przepisów porządkowych w trybie art. 42 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym,

przedkładanie uchwał Rady - Wojewodzie Mazowieckiemu w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia oraz niezwłocznie - uchwał organów powiatu w sprawie wydania przepisów porządkowych,

przedkładanie regionalnej izbie obrachunkowej uchwał:

budżetowej powiatu,

w sprawie absolutorium dla Zarządu,

innych objętych zakresem nadzoru izby,

udzielanie odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne organów kontroli zewnętrznej,

występowanie do Wojewody Mazowieckiego i Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz do innych organów administracji publicznej,

udzielanie odpowiedzi na interpelacje i wnioski senatorów, posłów i radnych,

udzielanie odpowiedzi na skargi i wnioski,

przewodniczenie Powiatowej Radzie Zatrudnienia jako organu opiniodawczo-doradczego,

wykonywanie zadań z zakresu ochrony bezpieczeństwa lub porządku publicznego na zasadach określonych w ustawach jako Przewodniczącego Zarządu,

ochrona informacji niejawnych, które są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane i przechowywane w Starostwie Powiatowym w Wyszkowie,

kierowanie wykonywaniem zadań obronnych i obrony cywilnej przez podległe i nadzorowane jednostki organizacyjne.

§ 9

Starosta w przypadkach uzasadnionych szczególnymi potrzebami organizacji pracy Starostwa, może ustanowić pełnomocnika do prowadzenia spraw w zakresie oznaczonym w pełnomocnictwie.

Pełnomocnika ustanawia się na czas określony lub nieokreślony.

Zakres pełnomocnictwa nie może pokrywać się z zakresem działania jednego Wydziału.

 

 

§ 10

Staroście podlegają bezpośrednio:

Wicestarosta,

Sekretarz,

Skarbnik,

Wydział Spraw Społecznych,

Wydział Edukacji Kultury i Sportu,

Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami,

Stanowisko do Spraw Obronnych, Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego,

Stanowisko do spraw Kontroli Finansowej,

Pełnomocnik do Spraw Informacji Niejawnych,

Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakością,

Audytor Wewnętrzny,

Powiatowy Rzecznik Konsumentów,

Rzecznik prasowy,

Radca Prawny.

§ 11

Do kompetencji Wicestarosty należą sprawy z zakresu:

wykonywania zadań i kompetencji określonych przez Starostę,

zastępstwa Starosty w czasie niemożności pełnienia przez niego obowiązków służbowych z wyłączeniem czynności zastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Starosty,

w zakresie powierzonych obowiązków zapewnianie kompleksowego rozwiązywania problemów oraz nadzorowania działalności organizacyjnej komórek organizacyjnych Starostwa realizujących te działania,

nadzorowania i koordynowania działalności jednostek organizacyjnych powiatu,

koordynowania prac komisji stałych i odpowiedzialności za realizację wniosków komisji.

§ 12

Wicestaroście podlegają:

Wydział Komunikacji,

Transportu i Dróg Publicznych,

Wydział Architektoniczno - Budowlany,

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa,

Wydział Rozwoju i Wdrażania Funduszy Europejskich.

§ 13

1. Sekretarz, w zakresie ustalonym przez Starostę zapewnia:

sprawne funkcjonowanie Starostwa i właściwe warunki jego działania,

należytą organizację pracy i w tym zakresie nadzoruje działalność wszystkich komórek organizacyjnych,

przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej,

przestrzeganie zasad zawartych w instrukcji kancelaryjnej i jednolitym rzeczowym wykazie akt, Kodeksie postępowania administracyjnego, ustawie o pracownikach samorządowych, Kodeksie pracy,

kontrolę realizacji zadań przez Wydziały i inne komórki organizacyjne Starostwa,

nadzorowanie i koordynowanie wykonywania zadań związanych z przeprowadzaniem wyborów: Prezydenta RP, wyborów do Sejmu i Senatu RP, Samorządu Województwa i Rady Powiatu oraz referendów,

wykonywanie czynności związanych z kierowaniem Starostwem w czasie nieobecności Starosty i Wicestarosty, z wyłączeniem czynności zastrzeżonych do wyłącznej właściwości Starosty,

realizację i nadzór w zakresie planowania, utrzymywania i doskonalenia Systemu Zarządzania Jakością.

2. Sekretarz uczestniczy w pracach Zarządu oraz obradach Rady z głosem doradczym.

3. Sekretarzowi podlega Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich.

§ 14

Do kompetencji Skarbnika należą sprawy z zakresu:

prowadzenie spraw z zakresu rachunkowości i gospodarki finansowej Starostwa,

analizowanie realizacji planu finansowego powiatu,

opracowywanie zasad sporządzania, przyjmowania, obiegu i przechowywania dokumentów finansowych,

wstępne kontrolowanie legalności dokumentów dotyczących wykonywania planu finansowego Starostwa,

opracowywanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania planu finansowego i ich analizowanie.

Skarbnik uczestniczy w pracach Zarządu oraz obradach Rady z głosem doradczym.

Skarbnikowi podlega:

Wydział Finansowy.

Rozdział II

Struktura organizacyjna Starostwa.

§ 15

Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi Starostwa są Wydziały i równorzędne komórki organizacyjne, zwane dalej stanowiskami pracy.

§ 16

W skład Starostwa wchodzą następujące wydziały i równorzędne komórki organizacyjne:

Wydział Spraw Społecznych, przy którym działa Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności,

Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich,

Wydział Finansowy,

Wydział Edukacji, Kultury i Sportu,

Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami,

Wydział Komunikacji,

Wydział Transportu i Dróg Publicznych,

Wydział Architektoniczno - Budowlany,

Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa,

Wydział Rozwoju i Wdrażania Funduszy Europejskich,

Stanowiska pracy:

Audytor Wewnętrzny,

Stanowisko do Spraw Obronnych, Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego,

Stanowisko do Spraw Kontroli Finansowej,

Pełnomocnik do Spraw Informacji Niejawnych,

Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakością,

Powiatowy Rzecznik Konsumentów,

Rzecznik prasowy,

Radca Prawny

2. Schemat organizacyjny Starostwa w formie graficznej określa załącznik do Regulaminu.

3. Wydziałem kieruje Naczelnik, a w razie nieobecności wyznaczony pracownik.

Rozdział III

Zadania wydziałów i komórek organizacyjnych.

§ 17

Do zadań wspólnych Wydziałów, każdy w swoim zakresie ustalonym w Regulaminie, należą niżej wymienione zadania, a w szczególności:

Współdziałanie z:

jednostkami samorządu terytorialnego,

administracją rządową,

organizacjami pozarządowymi.

Inicjowanie i udział w procesie tworzenia, likwidacji i przekształcania powiatowych jednostek samorządowych, jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek.

Sprawowanie nadzoru nad powiatowymi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi.

Przygotowywanie projektów aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty oraz projektów innych dokumentów z zakresu działania Wydziału.

Wykonywanie aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty.

Przygotowywanie materiałów informacyjnych związanych z opracowywaniem projektu uchwały budżetowej, w tym opracowywanie planów finansowych do projektu budżetu Powiatu w części dotyczącej zadań Wydziału.

Dysponowanie środkami budżetowymi zgodnie z klasyfikacją budżetową na podstawie właściwych upoważnień.

Prowadzenie ewidencji zaangażowanych środków budżetowych i sporządzanie sprawozdań miesięcznych w tym zakresie.

Przygotowywanie i sporządzanie sprawozdań, w tym statystycznych analiz i bieżącej informacji, o realizacji zadań, w szczególności dla potrzeb Rady, Zarządu i Starosty.

Przygotowywanie projektów programów powiatowych.

Zapewnienie ochrony informacji niejawnych.

Opracowywanie projektów porozumień w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych Powiatu innym powiatom oraz jednostkom lokalnego samorządu terytorialnego z obszaru Powiatu.

Załatwianie spraw indywidualnych, w tym wydawanie decyzji administracyjnych.

Rozpatrywanie skarg kierowanych do Starosty, badanie zasadności skarg, analizowanie źródeł i przyczyn ich powstawania, podejmowanie działań mających na celu należyte i terminowe załatwianie skarg, przyjmowanie interesantów, udzielanie im wyjaśnień oraz opracowywanie niezbędnych informacji o załatwianiu skarg i wniosków.

Zapewniania sprawnej obsługi interesantów.

Współdziałanie w planowaniu, utrzymywaniu i doskonaleniu Systemu Zarządzania Jakością.

Współudział w przygotowywaniu wniosków finansowych z Funduszy Strukturalnych i Spójności.

Współdziałanie z rzecznikiem prasowym.

§ 18

1. Naczelnicy oraz pracownicy równorzędnych komórek organizacyjnych są odpowiedzialni przed Starostą za prawidłowe i sprawne wykonywanie zadań, a w szczególności:

nadzór nad poprawnym merytorycznie wypełnianiem obowiązków przez podległych pracowników,

zgodność z prawem podpisywanych przez siebie pism,

występowanie z inicjatywą co do potrzeby podejmowania aktów prawnych w sprawach należących do zadań Wydziału i równorzędnej komórki organizacyjnej,

przestrzeganie przez podległych pracowników dyscypliny i porządku pracy,

nadzór nad utrzymywaniem i doskonaleniem Systemu Zarządzania Jakością.

2. Naczelnicy są przełożonymi służbowymi zatrudnionych w Wydziałach pracowników.

3. Naczelnicy ustalają podział zadań pomiędzy stanowiska pracy oraz przydzielają pracownikom zakresy obowiązków.

§ 19

Do zakresu działania Wydziału Spraw Społecznych, przy którym działa Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności należy:

1. W zakresie spraw kadrowych:

prowadzenie spraw związanych ze stosunkiem pracy pracowników Starostwa oraz kierowników jednostek organizacyjnych powiatu,

przygotowywanie wniosków o nadanie odznaczeń państwowych i resortowych,

prowadzenie spraw związanych z odbywaniem staży i przygotowań zawodowych przez absolwentów,

opracowywanie projektów regulaminu pracy i zarządzeń,

prowadzenie spraw związanych z przestrzeganiem dyscypliny pracy,

prowadzenie i załatwianie spraw rentowych i emerytalnych pracowników Starostwa,

prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem pracowników,

prowadzenie spraw związanych z funduszem świadczeń socjalnych we współpracy z Przewodniczącym Komisji Socjalnej.

2. W zakresie zamówień publicznych:

przygotowywanie dokumentacji o udzielanie zamówień publicznych na dostawy, wykonywanie usług i robót budowlanych, w trybie określonym przepisami ustawy,

przygotowywanie projektów umów w sprawach zamówień publicznych,

przyjmowanie protestów i odwołań wobec czynności objętych w toku postępowania o zamówienie publiczne,

prowadzenie rejestrów umów.

nadzór nad merytorycznym i prawnym przygotowaniem umów.

3. W zakresie spraw społecznych:

wydawanie i cofanie zezwoleń na przeprowadzenie zbiórki publicznej jeżeli zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę,

kontrola przeprowadzania zbiórek publicznych,

prowadzenie nadzoru i ewidencji stowarzyszeń,

współpraca z organizacjami pozarządowymi,

opracowanie programu współpracy powiatu z organizacjami pozarządowymi,

współdziałanie z organizacjami i stowarzyszeniami kombatantów i osób represjonowanych,

współpraca, nadzór i kontrola merytoryczna nad jednostkami organizacyjnymi powiatu: Powiatowy Urząd Pracy, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, Domy Pomocy Społecznej, Dom Dziecka,

współpraca z instytucjami administracji rządowej, samorządowej i organizacjami pozarządowymi w opracowywaniu i realizacji programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie: rehabilitacji społecznej, rehabilitacji zawodowej i zatrudniania, przestrzegania praw osób niepełnosprawnych.

4. W zakresie zdrowia:

zarządzanie o umieszczeniu chorego na gruźlicę w szpitalu, sanatorium przeciwgruźliczym lub innym zakładzie, jeżeli chory stanowi niebezpieczeństwo zarażenia gruźlicą swego otoczenia,

zarządzenie o przymusowym leczeniu dzieci i młodocianych chorych na gruźlicę w zamkniętych zakładach przeciwgruźliczych,

żądanie od osoby przebywającej na terenie RP poddania się szczepieniom ochronnym przeciwko chorobom zakaźnym oraz badaniom mającym na celu wykrywanie chorób zakaźnych,

zarządzanie w przypadku wystąpienia choroby zakaźnej:

czasowego ograniczenia komunikacji miejscowej,

zakazu handlu obwoźnego i obnośnego,

czasowego zamknięcia zakładów pracy i instytucji lub ich części, których prowadzenie zagraża szczególnym niebezpieczeństwem,

czasowego zakazu odbywania targów, jarmarków, procesji i zgromadzeń publicznych,

wydawanie decyzji o powołaniu osób wykonujących zawody medyczne do zwalczania epidemii,

tworzenie, przekształcanie i likwidacja zakładów opieki zdrowotnej poprzez uchwałę Rady,

wydawanie decyzji na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa,

koordynowanie i analiza działalności jednostek organizacyjnych powiatu związanych z realizacją zadań z zakresu opieki zdrowotnej,

przygotowanie powiatowego planu zabezpieczenia medycznych działań ratowniczych oraz przedstawianie go wojewodzie,

przeprowadzanie kontroli okresowych i sprawdzających w Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Zdrowotnej w Wyszkowie i przedkładanie wyników tej kontroli Zarządowi i Radzie Powiatu, w szczególności w zakresie:

a) zgodności zakresu i rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych lub usług z zakresem i rodzajem świadczeń lub usług przewidzianych w statucie, z uwzględnieniem:

- liczby udzielanych świadczeń zdrowotnych lub usług oraz okresu oczekiwania na świadczenia lub usługi

- liczby pracowników udzielających poszczególnych świadczeń zdrowotnych lub usług oraz ich kwalifikacji

- zgodności udzielanych świadczeń zdrowotnych lub usług z przyjętymi standardami postępowania i procedurami medycznymi określonymi odrębnymi przepisami,

b) wyposażania w aparaturę i sprzęt medyczny oraz techniczny, a także w specjalistyczne środki transportu sanitarnego, wykorzystywane do udzielania świadczeń zdrowotnych lub usług, odpowiednio do zakresu i rodzaju świadczeń przewidzianych w statucie oraz spełniania przez nie wymagań określonych przepisami,

c) prawidłowości gospodarowania mieniem SPZZOZ,

d) czuwanie nad terminowym przedkładaniem Radzie Powiatu przez dyrektora SPZZOZ sprawozdań:

- kwartalnego sprawozdania o przychodach, kosztach i wyniku finansowym jednostki organizacyjnej

- rocznego planu rzeczowo – finansowego

- rocznego sprawozdania rzeczowo – finansowego

- rocznego sprawozdania z działalności SP ZZOZ,

prowadzenie spraw związanych z możliwością organizowania i prowadzenia przez powiat izb wytrzeźwień.

5. W zakresie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności:

1) orzekanie o niepełnosprawności osób do 16 roku życia oraz orzekanie o stopniu niepełnosprawności osób powyżej 16 roku życia,

2) współdziałanie z organami administracji rządowej i organizacjami jednostek samorządu terytorialnego w sprawach:

pomocy społecznej i rehabilitacji osób niepełnosprawnych - zgodnie ze wskazanymi zawartymi w orzeczeniu,

toczących się postępowań przed organami rentowymi i instytucjami realizującymi ubezpieczenia społeczne.

3) wydawanie legitymacji osobom niepełnosprawnym.

§ 20

Do zakresu działania Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich należy:

1. W zakresie biura rady powiatu:

1) obsługa organizacyjno – techniczna pracy radnych:

a) dokumentowanie Sesji Rady,

b) sporządzanie protokołów z posiedzeń Komisji.

prawidłowe i terminowe przygotowywanie materiałów na Sesję Rady, posiedzenia Komisji i dostarczanie ich radnym,

prowadzenie rejestru uchwał Rady Powiatu,

prowadzenie ewidencji wniosków i ustaleń Komisji oraz przekazywanie ich Zarządowi do realizacji,

prowadzenie ewidencji interpelacji i wniosków radnych oraz czuwanie nad ich realizacją,

terminowe przesyłanie uchwał Rady Wojewodzie Mazowieckiemu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej.

2. W zakresie obsługi Zarządu:

1) przygotowywanie projektu porządku posiedzeń oraz materiałów na posiedzenia Zarządu,

2) protokołowanie posiedzeń Zarządu,

3) prowadzenie rejestru uchwał Zarządu,

4) sporządzanie wyciągów z ustaleń i wniosków Zarządu. Przekazywanie ich do wykonania merytorycznym Wydziałom i równorzędnym komórkom organizacyjnym oraz jednostkom organizacyjnym powiatu,

5) przekazywanie informacji z posiedzeń Zarządu do rzecznika prasowego.

3. W zakresie spraw organizacyjnych:

zapewnienie właściwej organizacji pracy i sprawnego funkcjonowania Starostwa,

organizacja obiegu dokumentów,

organizacyjne zabezpieczenie obsługi interesantów w Starostwie oraz załatwianie skarg i wniosków,

organizowanie kontaktów Starosty z organami administracji publicznej, kierownikami jednostek organizacyjnych oraz kierownikami powiatowych służb, inspekcji i straży,

przygotowywanie projektów uchwał kierowanych pod obrady Rady, uchwał Zarządu i zarządzeń Starosty w sprawach związanych z organizacją i funkcjonowaniem Starostwa,

6) prowadzenie rejestrów:

aktów prawnych Zarządu,

zarządzeń Starosty,

skarg i wniosków,

rejestru pieczęci,

7) sporządzanie informacji, ocen i analiz dotyczących Wydziału.

4. W zakresie obsługi kancelaryjnej:

prowadzenie kancelarii Starostwa,

prowadzenie rejestru wpływu korespondencji,

przekazywanie korespondencji do Wydziałów i równorzędnych komórek organizacyjnych,

prowadzenie spraw związanych z wysyłaniem korespondencji,

czuwanie nad sprawnym obiegiem dokumentów i korespondencji.

5. W zakresie informacji publicznych:

Prowadzenie biuletynu informacji publicznej.

6. W zakresie informatyki:

opracowanie koncepcji komputeryzacji Starostwa, organizacja i wprowadzenie nowych rozwiązań z zastosowaniem informatyki,

opiniowanie doboru sprzętu komputerowego i oprogramowania w zakresie jego zsynchronizowania ze sprzętem i oprogramowaniem z innymi organami,

współpraca z samorządem województwa w zakresie organizacji i wdrażania informatyki,

sprawowanie nadzoru nad użytkowaniem i konserwacją sprzętu komputerowego, udzielanie fachowej pomocy i doradztwa w tym zakresie na rzecz Wydziałów,

organizacja zabezpieczenia i ochrony danych przed zniszczeniem i ingerencją osób nieuprawnionych,

bieżąca kontrola zgodności funkcjonowania sieci lub systemu teleinformatycznego,

kontrola przestrzegania procedur bezpiecznej eksploatacji,

przestrzeganie przepisów dotyczących informacji niejawnych.

7. W zakresie spraw gospodarczych:

gospodarka zasobami lokalowymi Starostwa,

gospodarka transportem,

gospodarowanie środkami trwałymi i wyposażeniem,

zaopatrzenie w sprzęt, wyposażenie i materiały biurowe,

ubezpieczanie mienia Starostwa,

realizacja zadań dotyczących spraw ppoż. i bhp,

przechowywanie rzeczy znalezionych, poszukiwanie ich właścicieli, przekazywanie na własność Skarbu Państwa nieodebranych depozytów i rzeczy znalezionych.

8. W zakresie spraw obywatelskich:

organizacja poboru na terenie powiatu,

przyjmowanie wniosków paszportowych i wydawanie paszportów.

9. W zakresie obsługi sekretariatu:

prowadzenie sekretariatu Starosty i Wicestarosty,

organizowanie przyjęć interesantów przez Starostę i Wicestarostę.

§ 21

Do zakresu działania Wydziału Finansowego należy:

1) opracowywanie projektu budżetu powiatu,

2) dokonywanie okresowych ocen realizacji dochodów i wydatków budżetowych,

3) opracowywanie projektów uchwał w sprawach zmian w budżecie powiatu,

4) sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją dochodów i wydatków,

5) prowadzenie rachunkowości budżetowej,

6) wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi za zgodą kierownika jednostki w zakresie:

dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych,

zgodności z planem gospodarczym,

dokonywania wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych,

bieżącej obsługi urzędu,

rozliczania inwentaryzacji,

prowadzenia ewidencji funduszy celowych ( PFZGiK, ZFŚS, PFOŚi GW ),

prowadzenia ewidencji środków specjalnych budżetu,

prowadzenie ewidencji dochodów własnych,

sporządzanie sprawozdań i informacji z wykonania budżetu powiatu,

inicjowanie i podejmowanie przedsięwzięć organizacyjnych na rzecz poprawy efektywności wykorzystania środków budżetowych oraz pozyskiwania dodatkowych wpływów budżetowych,

kontrola realizacji zadań finansowych z budżetu,

sporządzanie list płac pracowników Starostwa:

rozliczanie i odprowadzanie zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych,

zgłaszanie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych informacji o zatrudnianych,

gospodarowanie funduszem wynagrodzeń,

realizowanie wydatków budżetowych, w tym: osobowych, świadczenia z tytułu ubezpieczeń społecznych, rozliczanie kosztów podróży służbowych,

nadzór nad przyjmowanymi i odprowadzanymi środkami od kół łowieckich,

rozliczanie przyjmowanego czynszu dzierżawnego oraz przekazywanie do gmin,

wystawianie i ewidencja faktur VAT, rozliczanie z Urzędem Skarbowym,

przygotowywanie dokumentacji finansowej do celów emerytalnych pracowników, ustalanie podstawy wymiaru kapitału początkowego,

ewidencja funduszy unijnych,

ewidencja i terminowe przekazywanie ekwiwalentów należnych właścicielom gruntów rolnych,

rozliczanie dotacji przekazywanych jednostkom samorządu terytorialnego oraz czynszu podmiotom na podstawie zawartych umów i porozumień,

sporządzanie sprawozdań z pomocy społecznej,

prowadzenie ewidencji Powiatowego Zespołu Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności.

§ 22

Do zakresu działania Wydziału Edukacji Kultury i Sportu należy:

1. W zakresie edukacji:

organizacja pracy komisji egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela mianowanego,

wydawanie decyzji administracyjnej o nadaniu (bądź odmowie nadania) stopnia zawodowego nauczyciela mianowanego,

przygotowywanie opinii w sprawie przenoszenia nauczycieli do innej szkoły,

przygotowywanie propozycji uchwał i regulaminów dotyczących realizacji art. 42 i 54 ustawy – Karta Nauczyciela,

przygotowywanie projektu uchwały i regulaminu określającego kryteria i tryb przyznawania nagród dla nauczycieli ze specjalnego funduszu nagród,

przygotowywanie propozycji regulaminu zasad przyznawania dofinansowania do dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli,

przygotowywanie propozycji do wystawienia cząstkowej oceny pracy nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze,

zapewnienie warunków kształcenia, wychowania i opieki w szkołach,

prowadzenie działań mających na celu zapewnienie szkołom i placówkom oświatowym bezpieczne i higieniczne warunki pracy,

przygotowywanie projektów uchwał związanych z zakładaniem i prowadzeniem szkół i placówek publicznych,

przygotowywanie projektów uchwał w sprawie wyłączania z zespołu szkoły lub placówki, włączania do zespołu szkoły lub placówki, rozwiązania zespołów,

przygotowywanie materiałów związanych z zakładaniem i prowadzeniem publicznych placówek doskonalenia nauczycieli, zakładów kształcenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych,

określanie zasad gospodarki finansowej szkół publicznych i placówek publicznych,

prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów dla uczniów i studentów,

sprawowanie nadzoru nad działalnością szkół i placówek w zakresie spraw finansowych i administracyjnych,

przygotowywanie dokumentacji, projektów regulaminów i uchwał, organizowanie prac komisji konkursowych w celu wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oświatowej,

prowadzenie spraw związanych z powierzeniem stanowiska dyrektora szkoły lub placówki oświatowej oraz odwoływaniem z tego stanowiska,

przygotowywanie materiałów służących do wyrażenia opinii w sprawie powołania przez dyrektora szkoły lub placówki nauczyciela na inne stanowisko kierownicze,

ustalanie profili kształcenia ogólnozawodowego w liceach profilowanych i zawodów w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe,

przygotowywanie projektu planu sieci szkół ponadgimnazjalnych,

organizacja odpowiedniej formy kształcenia specjalnego dla dzieci posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego; kierowanie uczniów do szkół specjalnych i specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych,

prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych,

prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i cofaniem szkołom niepublicznym uprawnień szkoły publicznej,

wydawanie decyzji o wpisie lub odmowie wpisu szkoły lub placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,

przygotowywanie zezwoleń na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną, opiniowanie likwidacji oraz przejmowanie dokumentacji likwidowanej szkoły,

nadzorowanie i koordynowanie zadań wykonywanych przez jednostki organizacyjne powiatu: Bursę Szkolną w Wyszkowie, Centrum Kształcenia Praktycznego w Wyszkowie, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Wyszkowie, I Liceum Ogólnokształcące w Wyszkowie, Zespół Szkół Nr 1 w Wyszkowie, Zespół Szkół Nr 2 w Wyszkowie, Zespół Szkół w Długosiodle, Zespół Szkół w Zabrodziu, Zespół Szkół Specjalnych w Brańszczyku, Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną w Wyszkowie.

2. W zakresie kultury:

wydawanie decyzji o zabezpieczeniu dóbr kultury,

ustanowienie społecznego opiekuna zabytków,

tworzenie instytucji kultury i nadawanie statutów,

tworzenie muzeów i nadawanie statutów,

tworzenie bibliotek i nadawanie statutów,

ustanawianie i przekazywanie nagród za osiągnięcia w dziedzinie kultury,

organizowanie imprez kulturalnych na terenie powiatu,

prowadzenie spraw związanych z ochroną pamięci narodowej i dziedzictwa narodowego:

a) obchody rocznicowe,

b) wystawy historyczne,

c) inne imprezy okolicznościowe.

3. W zakresie sportu:

tworzenie kierunków i programów rozwoju kultury fizycznej i sportu,

koordynowanie działań szkół i stowarzyszeń kultury fizycznej w realizacji zadań o charakterze powiatowym,

wydawanie decyzji administracyjnych dotyczących Uczniowskich Klubów Sportowych,

prowadzenie rejestru Uczniowskich Klubów Sportowych.

 

4. W zakresie promocji powiatu:

opracowanie materiałów i publikacji promocyjnych Powiatu z wyłączeniem spraw gospodarczych,

współpraca z wydawnictwami w zakresie wydawania materiałów i publikacji,

organizacja imprez Starostwa Powiatowego o charakterze kulturalnym, sportowym

i promocyjnym,

organizacja kontaktów zewnętrznych Starostwa na polecenie Starosty,

współpraca z podmiotami zewnętrznymi w zakresie promocji.

§ 23

Do zakresu działania Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami należy:

1.W zakresie geodezji:

prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjno – kartograficznego,

prowadzenie ewidencji gruntów i budynków,

prowadzenie rejestru cen wartości nieruchomości,

prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,

prowadzanie ewidencji sieci uzbrojenia terenu,

koordynowanie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu,

zakładanie osnów szczegółowych,

zakładanie i aktualizacja mapy zasadniczej,

przeprowadzenie powszechnej taksacji nieruchomości,

ochrona znaków geodezyjnych,

prowadzenie powiatowych baz danych wchodzących w skład krajowego systemu informacji o terenie,

dysponowanie środkami Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym.

2. Gospodarka mieniem powiatu:

nabywanie i prowadzenie spraw z zakresu nieruchomości powiatowych,

przygotowywanie dokumentacji oraz składanie wniosków do wojewody o nabycie mienia przez powiat,

najem, dzierżawa, sprzedaż, zamiana nieruchomości powiatowych,

przedstawianie Zarządowi spraw z zakresu gospodarowania mieniem powiatowym,

oddawanie w trwały zarząd nieruchomości jednostkom organizacyjnym powiatu,

organizacja przetargów na sprzedaż nieruchomości powiatowych,

regulacja stanów prawnych dróg powiatowych.

3. Gospodarka nieruchomościami Skarbu Państwa:

sprzedaż, zamiana, oddawanie w najem bądź dzierżawę nieruchomości SP,

oddawanie w wieczyste użytkowanie i trwały zarząd nieruchomości SP,

aktualizacja opłat z tytułu użytkowania wieczystego i trwałego zarządu nieruchomości SP,

wywłaszczenie nieruchomości na cele publiczne,

zwroty wywłaszczonych nieruchomości,

podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym o własność lub inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie oraz o wpis w księdze wieczystej lub o założenie księgi wieczystej,

odszkodowania za grunt przejęty na SP lub na rzecz jednostki samorządu terytorialnego pod drogi w wyniku podziału nieruchomości,

składanie wniosków o wpis do KW prawa własności nieruchomości przejętych na cele reformy rolnej,

wydawanie decyzji przekształcających prawo wieczystego użytkowania w prawo własności,

udział w postępowaniach sądowych dotyczących praw do nieruchomości,

zagospodarowanie wspólnot gruntowych,

ustalenie gruntów należących do wspólnot gruntowych, wykaz osób posiadających udział we wspólnocie,

ochrona gruntów rolnych,

wydawanie decyzji zezwalających na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej,

wydawanie decyzji w sprawie rekultywacji gruntów.

§ 24

Do zakresu działania Wydziału Komunikacji należy:

1. W zakresie rejestracji i ewidencji pojazdów:

rejestracja i ewidencja pojazdów,

wydawanie kart pojazdu dla pojazdów rejestrowanych po raz pierwszy w kraju,

prowadzenie ewidencji zatrzymanych dowodów rejestracyjnych przez organa

uprawnione do kontroli ruchu drogowego,

czasowe wycofywanie pojazdów z ruchu,

wyrejestrowanie pojazdów z ruchu,

wydawanie decyzji o nadaniu cech identyfikacyjnych i na wykonywanie tabliczki znamionowej w pojazdach oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,

współpraca z organami Policji, Inspekcji Transportu Drogowego, Żandarmerii Wojskowej, Straży Granicznej, Urzędem Ochrony Państwa, Wojskowymi Służbami Informacyjnymi, Sądem, Prokuraturą, organami inspekcji celnej, Ubezpieczeniowymi Funduszami Gwarancyjnymi, starostwami, Szefami Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, komornikami sądowymi, w sprawie posiadanych danych o właścicielach pojazdów,

skierowania na dodatkowe badania techniczne,

dokonywanie adnotacji o ustanowieniu bądź wykreśleniu zastawu rejestrowego,

sporządzanie i przygotowywanie informacji o zarejestrowanych i wyrejestrowanych pojazdach dla organów podatkowych i urzędów gmin,

przygotowywanie sprawozdań statystycznych kwartalnych i rocznych o pojazdach dla celów statystycznych,

kontrola spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

2. W zakresie wydawania zezwoleń i uprawnień:

wydawanie zezwoleń na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów przedsiębiorcy, który złoży wniosek o jego wydanie i spełnia wymagane warunki,

przeprowadzanie kontroli stacji kontroli pojazdów,

cofanie zezwoleń na przeprowadzanie badań technicznych przedsiębiorcy, który przestał spełniać warunki,

wydawanie uprawnień diagnosty osobom, które spełniają odpowiednie wymagania do wykonywania badań technicznych,

5) cofanie uprawnień diagnosty osobom, które przestały spełniać wymagania do

wykonywania badań technicznych.

3. W zakresie wydawania praw jazdy:

wydawanie praw jazdy,

zatrzymanie i cofanie uprawnień do kierowania pojazdami po zawiadomieniu starostwa przez organy do tego upoważnione,

wydawanie decyzji dotyczących skierowań na sprawdzenie kwalifikacji fachowych oraz stanu zdrowia kierowcy,

wydawanie kart parkingowych,

wydawanie zezwoleń na szkolenie kierowców podmiotom gospodarczym, które złożyły wniosek i spełniają wymagania w tym zakresie,

ewidencja i wydawanie uprawnień instruktorom nauki jazdy spełniającym odpowiednie wymagania,

nadzór i kontrola szkół nauki jazdy.

§ 25

Do zakresu działania Wydziału Transportu i Dróg Publicznych należy:

1 . W zakresie transportu drogowego:

udzielanie, odmowa udzielania, cofanie, zmiana lub stwierdzenie wygaśnięcia licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób lub rzeczy i prowadzenie dokumentacji z tym związanej,

przeprowadzenie analizy sytuacji rynkowej w zakresie krajowego regularnego przewozu osób, poprzedzającej wydanie nowego lub zmianę istniejącego zezwolenia na linie komunikacyjne o długości do 100 km,

udzielanie, odmowa udzielania, cofanie, zmiana lub stwierdzenie wygaśnięcia zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych i przewozów regularnych specjalnych,

4) wydawanie zaświadczeń na przewozy drogowe na potrzeby własne, dla przedsiębiorców prowadzących przewozy drogowe jako działalność pomocniczą w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej.

2. W zakresie drogownictwa:

opracowanie projektów uchwał Rady Powiatu w sprawie zaliczania do kategorii dróg powiatowych lub pozbawienia dróg kategorii dróg powiatowych w porozumieniu z zarządem województwa, w sprawie opiniowania przebiegu dróg krajowych i wojewódzkich,

występowanie do zarządów gmin, na obszarze których przebiega droga, o wyrażenie opinii w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg powiatowych

i pozbawienia drogi kategorii dróg powiatowych lub w sprawie przebiegu dróg

powiatowych,

przygotowanie opinii o zaliczeniu drogi do kategorii dróg gminnych i powiatowych,

opracowanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony dróg oraz obiektów mostowych,

opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,

przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,

koordynacja robót w pasie drogowym,

wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na zjazdy z dróg, na przejazdy po drogach publicznych pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku o masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,

wydawanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogowym urządzeń lub obiektów nie związanych z gospodarką drogową lub potrzebami ruchu oraz umieszczanie takich urządzeń na obiektach mostowych,

prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,

przeprowadzenie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,

sprawowanie zarządu gruntami w pasie drogowym,

przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,

utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym poza obszarami zabudowanymi,

15) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,

16) przygotowanie i udział w przetargach dotyczących budowy i modernizacji dróg,

bieżącego utrzymania, zimowego utrzymania dróg powiatowych,

17)udzielanie, odmowa udzielania zezwolenia na przeprowadzanie zawodów sportowych, rajdów, wyścigów, zgromadzeń i innych imprez, które powodują utrudnienie ruchu lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny, które mogą odbywać się pod warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa i porządku podczas trwania imprezy,

18) zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych,

19) przygotowanie dokumentacji związanej z wyznaczaniem parkingów strzeżonych

do usuwania pojazdów.

§ 26

Do zakresu działania Wydziału Architektoniczno - Budowlanego należy:

1. W zakresie budownictwa:

wydawanie decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę oraz przenoszenie decyzji na rzecz innego podmiotu,

wydawanie pozwoleń na rozbiórkę obiektów wymagających zachowania warunków uzależniających prowadzenie robót rozbiórkowych,

wyrażenie zgody na wykonanie robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia,

wydawanie dzienników budowy i prowadzenie ich rejestru,

określanie warunków korzystania z sąsiedniej nieruchomości w razie braku zgody właściciela sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu, poprzez wydanie decyzji,

wydawanie decyzji na zmianę sposobu użytkowania obiektu,

nadzorowanie i kontrola przestrzegania prawa budowlanego w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i ochrony środowiska,

nadzorowanie i kontrola nad właściwym wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie na etapie zatwierdzania projektów budowlanych,

9) sprawowanie nadzoru i kontroli nad stosowaniem wyrobów budowlanych

dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie na etapie zatwierdzania

projektów budowlanych.

2. W zakresie wydawanych zaświadczeń:

wydawanie zaświadczeń potwierdzających powierzchnię użytkową i wyposażenie techniczne budynku,

wydawanie zaświadczeń o odrębności i samodzielności lokali.

3. W zakresie zagospodarowania przestrzennego i współpracy z PINB:

udział w uzgadnianiu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

opracowywanych przez gminy,

uzgadnianie projektów decyzji indywidualnych o warunkach zabudowy,

prowadzenie analiz i studiów w zakresie zagospodarowania przestrzennego odnoszącego się do obszarów niezabudowanych,

współpraca z Powiatowym Inspektorem Nadzoru Budowlanego w zakresie kontroli budów w terenie i prowadzonego postępowania administracyjnego.

4. W zakresie koordynacji służb inspekcji i straży:

koordynowanie w imieniu Starosty zadań określonych w ustawie - Prawo Budowlane, w szczególności związanych z możliwością wystąpienia katastrof budowlanych i działań usuwania ich skutków,

uzgadnianie współdziałania służb inspekcji i straży w tym zakresie.


§ 27

Do zakresu działania Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa należy:

1. W zakresie gospodarki wodnej:

ustalanie linii brzegu dla wód, poza linią brzegu dla wód granicznych, śródlądowych, dróg wodnych i morskich wód wewnętrznych,

ustanawianie stref ochronnych ujęć wody obejmujących wyłącznie teren ochrony bezpośredniej,

ustalanie szczegółowych zakresów i terminów utrzymania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych,

wydawanie decyzji o wykonaniu na koszt Państwa za zwrotem części kosztów urządzeń melioracji szczegółowych,

nakazywanie usunięcia drzew lub krzewów z wałów przeciwpowodziowych oraz w odległości mniejszej niż 3 m od stopy wału,

nakazywanie przywrócenia stanu poprzedniego w przypadku wykonania na wale przeciwpowodziowym albo w jego pobliżu, albo na obszarze bezpośredniego zagrożenia powodzią robót lub innych czynności, które mogą utrudniać ochronę przed powodzią,

wydawanie pozwoleń wodnoprawnych na szczególne korzystanie z wód oraz rozstrzyganie sporów powstałych w związku z tymi pozwoleniami,

wydawanie pozwoleń wodnoprawnych na wykonanie urządzeń wodnych, które nie służą do szczególnego korzystania z wód,

wygaszanie ,cofanie lub ograniczanie pozwoleń wodnoprawnych,

wzywanie zakładu do usunięcia zaniedbań w zakresie gospodarki wodnej,

wydawanie decyzji o unieruchomieniu zakładu lub jego części do czasu usunięcia zaniedbań,

współpraca z Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w zakresie gospodarowania wodami, korzystania z wód oraz utrzymywania urządzeń wodnych.

sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością spółek wodnych,

ustalanie wysokości odszkodowań, jeżeli szkoda jest następstwem pozwolenia wodnoprawnego,

wprowadzanie powszechnego korzystania z wód powierzchniowych innych niż wody powierzchniowe publiczne.

2. W zakresie rybactwa śródlądowego:

wydawanie kart wędkarskich i kart łowiectwa podwodnego,

wydawanie legitymacji Społecznym Strażnikom Rybackim,

tworzenie Społecznej Straży Rybackiej,

prowadzenie rejestru sprzętu pływackiego służącego do amatorskiego połowu ryb i uprawnionych do rybactwa,

przegradzanie sieciowymi rybackimi narzędziami połowowymi więcej niż połowy szerokości łożyska wody płynącej na wodach nie zaliczonych do wód śródlądowych żeglownych,

wydawanie zezwoleń na ustawianie sieciowych rybackich narzędzi połowowych na wodach śródlądowych żeglownych na szlaku żeglownym lub w bezpośrednim sąsiedztwie.

3. W zakresie łowiectwa :

wydawanie zgody na odstąpienie od zakazu chwytania i przetrzymywania zwierzyny,

wydawanie zezwolenia na posiadanie i hodowanie chartów lub ich mieszańców,

wydawanie decyzji, w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim, o odłowie lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej,

rozliczanie czynszu dzierżawnego kół łowieckich między nadleśnictwa i gminy.

4. W zakresie leśnictwa :

sprawowanie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,

powierzanie nadleśniczym, w drodze porozumienia, spraw z zakresu nadzoru nad lasami niepaństwowymi oraz nadzór nad realizacją tych porozumień,

zarządzanie, z urzędu lub na wniosek nadleśniczego, wykonanie zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa, zagrożonych wystąpieniem organizmów szkodliwych,

wydawanie decyzji w sprawie przyznania środków na pokrycie kosztów zagospodarowania, odnowienia lub przebudowy drzewostanu, nie stanowiących własności Skarbu Państwa, gdzie wystąpiły szkody spowodowane klęskami żywiołowymi,

wydawanie decyzji w sprawie przyznania środków z budżetu państwa na całkowite lub częściowe pokrycie kosztów zalesienia gruntów, przeznaczonych do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy,

cechowanie drewna pozyskanego w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa,

zlecanie opracowania i wykonanie uproszczonych planów urządzenia lasu dla lasów nie stanowiących własności Skarbu Państwa, należących do osób fizycznych i wspólnot gruntowych,

przekazywanie w drodze decyzji w zarząd Lasów Państwowych (nadleśnictw) gruntów Skarbu Państwa przeznaczonych w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego do zalesienia,

wnioskowanie o przekazanie przez Lasy Państwowe w użytkowanie wieczyste określonych gruntów osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej,

opiniowanie rocznych planów zalesień gruntów nie stanowiących własności Skarbu Państwa,

wydawanie decyzji wstrzymujących wypłatę ekwiwalentu, w przypadku gdy uprawa leśna jest prowadzona niezgodnie z planem zalesień,

przekwalifikowanie z urzędu zalesionego gruntu rolnego na grunt leśny po wydaniu pierwszej pozytywnej oceny udatności uprawy (po upływie 2 lat od zalesienia).

5. W zakresie ochrony przyrody :

wydawanie zaświadczeń potwierdzających wpisanie do rejestru zwierząt należących do gatunków podlegających ograniczeniom na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej,

sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego wykorzystania zasobów i poszczególnych składników przyrody przez jednostki organizacyjne oraz osoby prawne i fizyczne,

wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gminy,

wymierzanie administracyjnych kar pieniężnych za niszczenie terenów zieleni oraz usuwanie drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gminy.

6. W zakresie produkcji rolnej :

wydawanie, po zasięgnięciu opinii właściwego związku hodowców, decyzji
o dopuszczeniu reproduktora do użytkowania w punkcie kopulacyjnym,

wydawanie opinii dotyczącą możliwości wprowadzenia zakazu uprawiania niektórych roślin albo zakazu stosowania określonego materiału siewnego.

7. W zakresie gospodarki odpadami:

wydawanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów,

zatwierdzanie programu gospodarki odpadami niebezpiecznymi,

przyjmowanie informacji o wytwarzanych odpadach oraz sposobach gospodarowania nimi,

wydawanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odzysku lub unieszkodliwiania odpadów, prowadzenia działalności w zakresie zbierania lub transportu odpadów,

zatwierdzanie instrukcji eksploatacji składowiska odpadów,

wyrażanie zgody na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części,

przygotowywanie projektów i aktualizacja powiatowego planu gospodarki odpadami,

zagospodarowanie odpadów z wypadków, jeżeli jest to konieczne ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia ludzi lub możliwość nieodwracalnych zmian w środowisku.

8. W zakresie geologii :
udzielanie koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin pospolitych, na powierzchni nie przekraczającej 2 ha i przewidywanym rocznym wydobyciu nie przekraczającym 20.000 m3 oraz stwierdzanie wygaśnięcia koncesji i obowiązku jej zabezpieczenia,
wyznaczanie, w uzgodnieniu z Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego, granic obszaru górniczego i terenu górniczego,
zatwierdzanie projektu prac geologicznych, których wykonanie nie wymaga uzyskania koncesji,
zatwierdzanie dokumentacji geologicznej,
uzgadnianie projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu górniczego,
zatwierdzanie projektu zagospodarowania złoża.

9. W zakresie ochrony środowiska:
udostępnianie każdemu informacji o środowisku i jego ochronie, znajdujących się w posiadaniu Wydziału,
wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntu,
uzgadnianie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
uzgadnianie decyzji objętych postępowaniem w sprawach oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć,
wydawanie opinii dotyczącej konieczności sporządzenia i zakresu raportu oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia,
nakładanie obowiązku rekultywacji na obszarze, na którym istnieje przekroczenie standardów jakości gleby i ziemi,
dokonywanie rekultywacji, gdy z uwagi na zagrożenie życia lub zdrowia ludzi lub możliwość zaistnienia nieodwracalnych szkód w środowisku konieczne jest natychmiastowe jej dokonanie,
prowadzenie okresowych badań jakości gleby i ziemi,
prowadzenie, aktualizowanego corocznie, rejestru zawierającego informacje o terenach, na których stwierdzono przekroczenia standardów jakości gleby lub ziemi, z wyszczególnieniem obszarów, na których obciąża go obowiązek rekultywacji,
sporządzanie co 5 lat, map akustycznych,
ustalanie, w drodze decyzji, wysokości odszkodowania w razie ograniczenia korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska,
nakładanie na prowadzącego instalację lub użytkownika, w drodze decyzji, obowiązku prowadzenia w określonym czasie pomiarów wielkości emisji wykraczających poza obowiązki, jeżeli z przeprowadzonej kontroli wynika, że nastąpiło przekroczenie standardów emisyjnych,
ustalanie, w drodze decyzji, wymagań w zakresie ochrony środowiska dotyczących eksploatacji instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, o ile jest to uzasadnione konieczną ochroną środowiska,
nakładanie na zarządzającego drogą, linią kolejową w drodze decyzji, obowiązek prowadzenia w określonym czasie pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku wprowadzanych w związku z eksploatacją tych obiektów, jeżeli przeprowadzone kontrole poziomów substancji lub energii w środowisku dowodzą przekroczenia standardów jakości środowiska,
wydawanie pozwoleń :
zintegrowanych,
na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza,
wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków do wód do ziemi,
na wytwarzanie odpadów,
orzekanie o wygaśnięciu, cofnięciu oraz ograniczeniu pozwolenia,
przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, mogących negatywnie oddziaływać na środowisko,
określanie, w drodze decyzji, zakresu i terminu usunięcia negatywnych skutków w środowisku powstałych w wyniku prowadzonej działalności,
wydawanie decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu, w przypadku stwierdzenia przekroczenia, poza zakładem dopuszczalnych poziomów hałasu na podstawie pomiarów własnych, pomiarów dokonanych przez WIOŚ lub pomiarów podmiotu obowiązanego do ich prowadzenia,
zobowiązanie, w drodze decyzji, prowadzącego instalację podmiotu korzystającego ze środowiska do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego, w razie stwierdzenia okoliczności wskazujących na możliwość negatywnego oddziaływania instalacji na środowisko,
nakładanie, w drodze decyzji, na podmiot negatywnie oddziałujący na środowisko, obowiązku ograniczenia oddziaływania na środowisko i jego zagrożenia oraz przywrócenia środowiska do stanu właściwego,
wydawanie zezwoleń na uczestnictwo we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji,
przygotowywanie programu ochrony środowiska, a także innych planów i programów wynikających z ustaw,
przedkładanie Radzie Powiatu do zatwierdzenia projektu zestawienia przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dany rok,
wnioskowanie do Rady Powiatu o utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania dla inwestycji mogących znacząco oddziaływać na środowisko,
26) współpraca z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie pozyskiwania środków określonych w tym Funduszu oraz innymi funduszami z zakresu ochrony środowiska.

§ 28

Do zakresu działania Wydziału Rozwoju i Wdrażania Funduszy Europejskich należy:
1. W zakresie rozwoju Powiatu:
sporządzanie prognoz rozwoju Powiatu, prowadzenie działań w zakresie
kompleksowego programowania i ustalania strategii rozwoju Powiatu, analizowanie
jej realizacji,
koordynowanie prac nad aktualizacją Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Powiatu
i organizowanie prac uczestników procesu aktualizacji WPI oraz Komisji
Koordynacji WPI,
3) opracowanie propozycji weryfikacji zadań WPI na podstawie sprawozdań
wydziałów i jednostek organizacyjnych powiatu o stanie zaawansowania realizacji
zadań w poszczególnych latach,
4) koordynowanie procesu wdrażania Programu Rozwoju Produktu Turystycznego
i Kreacji Marki Obszaru Gmin Dorzecza Nadbużańskiego oraz innych programów
rozwoju Powiatu,
5) zarządzanie projektami Wydziałów i komórek organizacyjnych Starostwa
finansowanymi z budżetu Powiatu i źródeł funduszy europejskich,
6) informacja i promocja projektów realizowanych przez Powiat,
7) koordynowanie współpracy z partnerami zagranicznymi,
8) prowadzenie spraw z zakresu obsługi inwestorów zagranicznych.

2. W zakresie wdrażania projektów Funduszy Strukturalnych i Spójności, Inicjatyw Wspólnoty, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego:
opracowanie formalne przygotowanych merytorycznie przez Wydziały i komórki, organizacyjne Starostwa projektów infrastrukturalnych i społecznych,
finansowanych z funduszy strukturalnych i spójności,
współpraca z innymi podmiotami przy opracowaniu wspólnych projektów
i wniosków,
prowadzenie doradztwa dla jednostek organizacyjnych Powiatu w zakresie
korzystania z funduszy strukturalnych i spójności,
współpraca z instytucjami opracowującymi projekty, zarządzającymi
i wdrażającymi programy finansowe z funduszy strukturalnych i spójności
w ramach przygotowania i realizacji projektów,
zarządzanie procedurą przygotowania projektów przez jednostki organizacyjne,
ewidencja umów o dofinansowanie przedsięwzięć ze środków strukturalnych
i spójności,
współpraca przy monitoringu realizacji projektów finansowych ze środków
strukturalnych i spójności,
prowadzenie baz danych o projektach planowanych, przygotowywanych
i realizowanych przez wydziały Starostwa i jednostki organizacyjne Powiatu,
organizacja szkoleń i seminariów dotyczących metodologii zarządzania projektami,
pozyskiwanie i zarządzanie informacją o nowych możliwościach finansowania
przedsięwzięć ze źródeł zewnętrznych.

3. W zakresie monitoringu i sprawozdawczości projektów Funduszy Strukturalnych i Spójności Inicjatyw Wspólnoty, Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego:
systematyczne monitorowanie przebiegu realizacji projektów i przekazywanie
informacji instytucjom wdrażającym, pośredniczącym lub wspomagającym zgodnie
z zawartymi umowami i wytycznymi,
przygotowywanie i przekazywanie do instytucji wdrażających, pośredniczących lub
wspomagających sprawozdań okresowych, rocznych oraz końcowego z realizacji
projektu, zgodnie z zawartymi umowami i wytycznymi,
przygotowywanie i przekazywanie do instytucji wdrażających wraz ze sprawozdaniem końcowym informacji o wszystkich Beneficjentach Ostatecznych w ramach projektów,
4) przygotowywanie wniosków o płatność,
5) przygotowywanie i składanie Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów okresowych sprawozdań dotyczących otrzymanej pomocy publicznej zgodnie z przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

4. W zakresie obsługi księgowej, prowadzenia ewidencji syntetycznej i analitycznej funduszy europejskich należy:
prowadzenie odrębnych systemów księgowych ewidencjonujących środki pochodzące z funduszy strukturalnych i spójności, Inicjatyw Wspólnoty, Mechanizmu Finansowego EOG oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

§ 29

Do zakresu działania Audytora Wewnętrznego należy:
badanie dowodów księgowych oraz zapisów w księgach rachunkowych,
ocena systemu gromadzenia środków publicznych i dysponowania nimi oraz gospodarowania mieniem,
ocena efektywności i gospodarności zarządzania finansowego,
opracowywanie do końca października każdego roku – planu audytu na rok następny, sporządzanie do końca marca każdego roku sprawozdania z wykonania planu audytu za rok poprzedni.

§ 30

Do zakresu działania Stanowiska do Spraw Obronnych, Obrony Cywilnej i Zarządzania Kryzysowego należy:

1. W zakresie spraw obronnych:
opracowywanie rocznych wytycznych oraz planu zasadniczych zamierzeń w zakresie wykonywania zadań obronnych,
opracowywanie planów i programów szkolenia obronnego, a także organizowanie szkolenia i prowadzenie dokumentacji szkoleniowej,
opracowanie i bieżąca aktualizacja projektu regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego na czas wojny oraz projektu zarządzenia Starosty wprowadzającego ww. regulamin w życie,
opracowywanie, uzgadnianie i przedkładanie do akceptacji planu operacyjnego funkcjonowania powiatu, a także stosownych programów obronnych,
koordynacja opracowania planu przygotowań służby zdrowia w powiecie na potrzeby obronne,
realizowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem stanowiska kierowania Starosty zapewniającego realizację zadań obronnych w wyższych stanach gotowości obronnej,
opracowanie i uaktualnianie dokumentacji Stałego Dyżuru,
opracowanie i bieżąca aktualizacja dokumentacji oraz innych przedsięwzięć przygotowawczych do prowadzenia Akcji Kurierskiej,
realizowanie przedsięwzięć związanych ze świadczeniami na rzecz obrony w zakresie potrzeb wynikających z zadań realizowanych przez Starostę,
prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji i wojny,
planowanie i prowadzenie kontroli z zakresu realizacji zadań obronnych.

2. W zakresie obrony cywilnej:
opracowywanie i bieżące aktualizowanie Planu Obrony Cywilnej Powiatu,
opracowywanie i bieżące aktualizowanie dokumentacji Systemu Wykrywania i Alarmowania,
realizowanie Zarządzeń i Wytycznych Wojewody Mazowieckiego – Szefa Obrony Cywilnej Województwa,
organizowanie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu obrony cywilnej,
współpraca z innymi organami administracji rządowej, samorządowej, samorządu terytorialnego, organami kontroli, organizacjami społecznymi w zakresie obrony cywilnej.

3. W zakresie zarządzania kryzysowego:
opracowanie i bieżąca aktualizacja Planu Reagowania Kryzysowego Powiatu,
prowadzenie obsługi kancelaryjno - biurowej Powiatowego Zespołu Reagowania Kryzysowego,
koordynowanie akcji ratowniczych,
usprawnianie organizacji łączności na potrzeby zarządzania kryzysowego,
współudział w tworzeniu zintegrowanego systemu ratownictwa ogólnego i medycznego,
w imieniu Starosty: organizowanie działań w wypadkach bezpośredniego zagrożenia w zakresie bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej,
uzgadnianie współdziałania służb inspekcji i straży w tym zakresie,
ochrona przed powodzią i suszą,
merytoryczna obsługa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku,
prowadzenie sprawozdawczości z realizacji wykonywanych zadań.

4. W zakresie pełnienia funkcji kierownika kancelarii tajnej:
prowadzenie kancelarii tajnej,
bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych,
przyjmowanie, rejestrowanie, przechowywanie i przekazywanie (wysyłanie) dokumentów niejawnych,
wydawanie lub udostępnianie dokumentów niejawnych osobom posiadającym stosowne poświadczenie bezpieczeństwa,
prowadzenie bieżącej kontroli postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne, które zostały udostępnione pracownikom,
kontrola przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
prowadzenie dziennika ewidencji wykonanych dokumentów oraz dzienników korespondencji wg klauzul tajności.

§ 31

Do zakresu działania Pełnomocnika do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych należy:
organizowanie ochrony informacji niejawnych na zasadach określonych ustawą z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 1999 r. Nr 11, poz. 95 z późn. zm.),
opracowanie i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych oraz nadzorowanie jego realizacji,
prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych,
przeprowadzanie zwykłych postępowań sprawdzających na pisemne polecenie Starosty wobec kandydatów na stanowiska z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową,
wydawanie lub odmowa wydania poświadczenia bezpieczeństwa osobom sprawdzanym,
przechowywanie akt zakończonych postępowań sprawdzających oraz pozostałej dokumentacji,
szkolenie pracowników z zakresu ochrony informacji niejawnych,
kontrolowanie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
przeprowadzanie okresowych kontroli ewidencji, materiałów i obiegu dokumentów zawierających informacje niejawne,
przeprowadzanie działań zmierzających do wyjaśnień okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych,
prowadzenie bezpośredniego nadzoru nad pracą kancelarii tajnej starostwa,
przyjmowanie, rejestrowanie i przechowywanie dokumentacji oświadczeń majątkowych.

§ 32

Do zakresu działania Pełnomocnika Systemu Zarządzania Jakością należy:
nadzór na funkcjonowaniem Systemu Zarządzania Jakością,
przedstawianie Staroście raportów dotyczących funkcjonowania Systemu Zarządzania Jakością,
wnioskowanie o nakłady finansowe w celu zapewnienia zasobów do prawidłowego prowadzenia systemu.

§ 33

Do zakresu działania Stanowiska do Spraw Kontroli Finansowej należy:
opracowywanie projektów zakresów kontroli powiatowych jednostek organizacyjnych w zakresie przedmiotowym,
opracowywanie projektów programów kontroli,
kontrola wewnętrzna w zakresie 5% wydatków w jednostkach organizacyjnych,
badanie zgodności prowadzenia gospodarki finansowej z obowiązującymi przepisami, normami,
ujawnienie występujących nieprawidłowości,
ustalenie przyczyn występujących nieprawidłowości i w miarę możliwości osób za nie odpowiedzialnych,
wskazanie sposobu usunięcia nieprawidłowości i zapobiegania im w przyszłości,
inicjowanie kierunków prawidłowego działania jednostek kontrolowanych i doskonalenie efektywności kontroli,
sporządzenie okresowych sprawozdań z działalności kontrolnej.

§ 34

Do zakresu działania Powiatowego Rzecznika Konsumentów należy:
zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów,
wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz występowanie za ich zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów,
składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
współdziałanie z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi.

§ 35

Do zakresu działania Rzecznika prasowego należy:
organizowanie kontaktów organów samorządu powiatowego z mediami,
opracowywanie materiałów informacyjnych dotyczących funkcjonowania i realizacji zadań powiatu,
reagowanie na krytykę prasową dotyczącą samorządu powiatowego,
prowadzenie powiatowego serwisu internetowego.

§ 36

Do zakresu działania Radcy Prawnego należy:
udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Rady, Zarządu, Starosty oraz komórek organizacyjnych Starostwa,
wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądem w sprawach dotyczących działania Zarządu,
wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności Starostwa oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności postępowania egzekucyjnego,
badanie zgodności z prawem projektów uchwał Rady i Zarządu i zarządzeń Starosty oraz opiniowanie ich pod względem formalnym,
opiniowanie pod względem prawnym projektów umów i porozumień.

Rozdział IV
Załatwianie spraw w Starostwie.

§ 37

1. Sprawy w Starostwie załatwiane są zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego oraz innymi obowiązującymi przepisami prawa przy zachowaniu szczególnej troski o przestrzeganie konstytucyjnie zagwarantowanych obywatelom praw i wolności.

2. Odpowiedzialność za terminowe, zgodne z prawem oraz zasadami współżycia społecznego załatwianie spraw ponoszą Naczelnicy, pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy oraz pozostali pracownicy Starostwa zgodnie z zakresem obowiązków.

§ 38

Pracownik Starostwa jest zobowiązany, w szczególności do:
należytej znajomości przepisów prawa dotyczących funkcjonowania samorządu powiatowego oraz innych przepisów prawa z zakresu działania Wydziału lub równorzędnej komórki organizacyjnej,
właściwego stosowania przepisów prawa, o których w pkt 1 oraz instrukcji i regulaminów,
terminowego załatwiania spraw,
zapewnienia formy i trybu gwarantującego prawidłowe i szybkie załatwianie spraw,
właściwej obsługi interesantów,
dbania o wyposażenie będące w jego dyspozycji,
ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową i służbową,
uczestniczenia w planowaniu, utrzymywaniu i doskonaleniu Systemu Zarządzania Jakością.

§ 39

Starosta określa w drodze zarządzenia, zasady oraz tryb przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Starostwie.

Rozdział V
Organizacja przeprowadzania kontroli

§ 40

1. Kontrola zewnętrzna wykonywana na zlecenie Starosty obejmuje powiatowe jednostki organizacyjne.
2. Kontrolę wewnętrzną w Starostwie sprawują: Starosta oraz Sekretarz.
3. Kontrola wewnętrzna sprawowana przez Sekretarza odbywa się na podstawie zarządzenia Starosty.
4. Kontrolę wewnętrzną w Starostwie, Starosta i Sekretarz sprawują przy pomocy Naczelników zgodnie z właściwością rzeczową wydziału.
5. Naczelnicy - wg właściwości wykonują również z upoważnienia Starosty kontrole realizacji zadań powierzonych innym jednostkom.
6. Naczelnik wykonuje kontrolę w odniesieniu do Wydziału w zakresie:

1) realizacji zadań wykonywanych przez Starostwo, wynikające z przepisów prawa,
2) realizacji uchwał Zarządu,
3) właściwego i terminowego załatwiania spraw kierowanych do Starostwa,
4) sposobu i terminowości przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków,
5) realizacji zaleceń pokontrolnych będących wynikiem kontroli Starostwa przez jednostki zewnętrzne,
6) poprawności stosowania instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt,
7) poprawności prowadzenia spraw związanych z dyscypliną pracy.

§ 41

Zasady przeprowadzania kontroli w Wydziałach i równorzędnych komórkach organizacyjnych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych, a także tryb ewidencjonowania i realizacji wystąpień organów kontroli zewnętrznej określa Zarząd w formie uchwały.

Rozdział VI
Tworzenie projektów aktów prawnych

§ 42

Zasady niniejsze dotyczą opracowywania:
projektów uchwał Rady wnoszonych na Sesje Rady przez Zarząd,
projektów aktów prawnych Zarządu,
aktów prawnych Starosty.

§ 43

Akty prawne, o których mowa w § 42 wydawane są na podstawie upoważnienia zawartego w ustawach i przepisach wykonawczych do ustaw, a także na podstawie innych przepisów dotyczących realizacji określonych zadań lub ustalania sposobu postępowania.
Redakcja projektów aktów prawnych powinna być zgodna z zasadami techniki legislacyjnej.
Za stronę formalno-prawną projektów aktów prawnych odpowiedzialni są radcowie prawni.
Projekt powinien być zaopiniowany przez:
Skarbnika jeżeli treść dotyczy budżetu powiatu,
Naczelnika pod względem merytorycznym,
Radcę prawnego pod względem formalno – prawnym.

§ 44

Projekty aktów prawnych przedstawia się Sekretarzowi.
Sekretarz weryfikuje projekt aktu prawnego i w przypadku, gdy nie odpowiada on wymaganiom określonym w niniejszym regulaminie wycofuje go lub zwraca do poprawienia.

§ 45

Starosta wydaje zarządzenia .
Projekty zarządzeń przygotowują właściwe merytorycznie Wydziały i równorzędne komórki organizacyjne z własnej inicjatywy, bądź na podstawie poleceń Starosty.
Zarządzenie obejmuje tytuł i treść.
Tytuł zarządzenia winien zawierać jego numer, oznaczenie organu wydającego zarządzenie, datę oraz określenie jego przedmiotu.
W treści zarządzenia należy:
określić podstawę prawną ze wskazaniem miejsca publikacji,
podać postanowienia ujęte w paragrafy, ustępy, punkty, litery i tirety,
określić podmioty odpowiedzialne za wykonanie lub nadzorujące realizację zarządzenia,
podać tytuł aktów prawnych, które tracą moc,
określić sposób i termin wejścia w życie.
6. W razie potrzeby projekty zarządzeń poddaje się do uzgodnienia z innymi Wydziałami i równorzędnymi komórkami organizacyjnymi.

§ 46

Naczelnicy, równorzędne komórki organizacyjne w terminie do 10 dnia miesiąca po zakończeniu półrocza, sporządzają i przedkładają Staroście informację z realizacji uchwał i wniosków Rady i Zarządu.

§ 47

Rejestry i zbiory aktów prawnych prowadzi Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich.
Rejestr uchwał i opinii Rady prowadzi Biuro Rady Powiatu.
Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich po zarejestrowaniu aktu prawnego przekazuje kopię Wydziałowi odpowiedzialnemu za jego wykonanie.

§ 48

Naczelnik, lub równorzędna komórka organizacyjna odpowiedzialny za wykonanie aktu prawnego obowiązany jest:
powielić go w odpowiedniej liczbie egzemplarzy i rozesłać jednostkom organizacyjnym, na które nałożono obowiązki realizacji zadań, a także innym zainteresowanym jednostkom. Po rozesłaniu należy przekazać do Wydziału Organizacyjnego wykaz jednostek, którym akt prawny przesłano,
podjąć wszelkie niezbędne czynności mające na celu zabezpieczenie realizacji aktu prawnego,
prowadzić kontrolę realizacji aktu prawnego oraz składać Staroście sprawozdanie lub informację z jego wykonania.

Rozdział VII
Zasady podpisywania, aprobaty pism i decyzji

§ 49

Starosta podpisuje w szczególności:
1) pisma i wystąpienia do organów kontroli państwowej, społecznej, organizacji społeczno – politycznych, administracji rządowej i samorządowej,
2) pisma i wystąpienia związane z wykonywaniem funkcji kierownika urzędu,
3) odpowiedzi na skargi i wnioski,
4) odpowiedzi na interpelacje i wnioski senatorów, posłów i radnych,
5) pisma i wystąpienia związane z kontraktami zagranicznymi samorządu powiatu,
6) decyzje i postanowienia w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

Starosta może upoważnić Wicestarostę, Sekretarza, Skarbnika, Naczelników, oraz innych pracowników Starostwa do podpisywania pism i dokumentów, o których mowa w ust.1.
W przypadku, gdy Starosta nie może wykonywać czynności służbowych, pisma zastrzeżone do podpisu Starosty podpisuje Wicestarosta.
Wicestarosta podpisuje decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych na podstawie imiennego upoważnienia Starosty.
Sekretarz podpisuje decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych na podstawie imiennego upoważnienia Starosty oraz dokumenty w obiegu wewnętrznym w Starostwie.
Skarbnik podpisuje dokumenty określone przepisami prawa.
Naczelnicy, pracownicy równorzędnych komórek organizacyjnych podpisują decyzje administracyjne w sprawach indywidualnych na podstawie imiennego upoważnienia Starosty, pisma związane z zakresem działania wydziału oraz dokumenty dotyczące organizacji wewnętrznej Wydziału i zakresu zadań dla poszczególnych pracowników.
Projekty pism przedstawionych do podpisu winny być uprzednio parafowane przez Naczelnika zaś dotyczące spraw związanych z funkcjonowaniem Starostwa, warunkami jego działania oraz organizacją pracy przez Sekretarza, a spraw finansowych Powiatu przez Skarbnika.

§ 50

Wydziały i równorzędne komórki organizacyjne stosują pieczęcie nagłówkowe i podpisowe wg wzorów ustalonych w instrukcji kancelaryjnej.

D Z I A Ł III
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 51

Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika określa Starosta, w drodze zarządzenia.

§ 52

Limit zatrudnienia w Starostwie oraz ilość etatów w Wydziale określa Starosta w drodze zarządzenia.

§ 53

Starosta nadaje regulamin wewnętrzny Wydziałowi na wniosek osoby nadzorującej Wydział.
Regulamin, o którym mowa w ust.1 określa organizację wewnętrzną komórek organizacyjnych oraz zakresy, zadań i odpowiedzialności pracowników na poszczególnych stanowiskach pracy.

§ 54

Szczegółowe zakresy zadań, obowiązków i odpowiedzialności pracowników na stanowiskach pracy określają indywidualne zakresy czynności.

§ 55

Naczelnicy, Kierownicy zobowiązani są zapoznać pracowników z:
Statutem Powiatu.
Regulaminem Organizacyjnym Starostwa.
Instrukcją kancelaryjną.
Przepisami dotyczącymi tajemnicy państwowej i służbowej.
Regulaminem pracy ustalonym przez Starostę.
Aktami kierowania wewnętrznego.

 

 

Nazwa dokumentu: Regularmin Organizacyjny
Skrócony opis: Regularmin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Wyszkowie
Podmiot udostępniający: Wydział Organizacyjny i Spraw Obywatelskich
Osoba, która wytworzyła informację: Marcin Gucajma
Osoba, która odpowiada za treść: Naczelnik Wydziału Organizacyjnego – Maria Papaczek
Osoba, która wprowadzała dane: Marcin Gucajma
Data wytworzenia informacji: 2003-06-19 10:36:37
Data udostępnienia informacji: 2003-06-19 10:36:37
Data ostatniej aktualizacji: 2006-01-09 09:36:03

Wersja do wydruku...